10-års jubileum for Pedigree Dogs Exposed

Denne uka er det 10 år siden dokumentaren Pedigree Dogs Exposed ble sendt på britiske tv-skjermer. Eller "Hunderaser på ville veier", som filmen ble kalt da den ble sendt på NRK et halvår senere.


Filmen dokumenterte resultatet av uetisk og usunn hundeavl, og mange fikk øynene opp for en side av hundeverdenen de ikke ante eksisterte. Dokumentaren har hatt veldig stor betydning, også for meg personlig. Selv begynte jeg å lese alt jeg kunne komme over om temaet, blant annet bloggen til kvinnen som sto bak filmen: Jemima Harrison.

Harrison satte fokus på et enormt velferdsproblem og en alvorlig trussel mot våre hunder. Hun startet sin karriere som journalist men har blitt en tydelig og kompromissløs aktivist for hundevelferd og helse. Denne filmen er ikke bare ett av mange prosjekter for henne, det er hennes livsverk. Hun har stått på barrikadene og kjempet for sunnere hunder i mer enn ett tiår, på tross av hard motstand fra "The Dog Fancy"


Men Harrison er også en kontroversiell figur som har provosert - og såret - mange. I løpet av årene jeg har fulgt bloggen hennes, har jeg inntrykk av at tonen har hardnet til og blitt mer aggressiv. Uansett anbefaler jeg alle som enda ikke har sett dokumentaren om å ta en titt, den står seg godt og er desverre fortsatt ganske aktuell.

Uetisk og rett og slett dum avl er fortsatt en stor utfordring. Det viser seg også at problemet er  sammensatt, det handler selvfølgelig ikke bare om kyniske eller naive oppdrettere. Hundekjøpere ønsker søte hunder, koste hva det koste vil. Bare for noen uker siden skrev jeg om hvordan eiere knytter seg mer til syke hunder, og ofte velger samme rase igjen, selv når du opplever alvorlige helse- og atferdsproblemer.

Bloggen til Jemima er blitt mindre interessant de senere år, og oppdateres bare sporadisk. Er du interessert i tema (og tåler litt tyngre tekst) er bloggen til Institute of Canine Biologi veldig god. Siden er driftet av forskningsleder Carol Beuchat ved Berkeley universitet i California, og tonen er mindre konfronterende og mer orientert mot forskning.

Kommentarer